Del 1 av Digital Samtid

Til filmen:

Hva er internett, egentlig?

Internett er vel strengt tatt kommunikasjon mellom 2 computere. Det er definert som et verdensomspennende nett, der datamaskiner kommuniserer og når hverandre.

Var det noe som overrasket deg i filmen, i så fall hva?

Noen av teoriene og meningene til folk overrasket meg litt. Også et par av oppfinnelsene og forhistorien bak internettet. Elon Musk er jo alltid veldig interressant og en entreprenør av en annen verden som jeg ikke hadde noe imot å se på og lære av.

Var det noe som var vanskelig å forstå?

Det var ikke så mye som var uforståelig. Kanskje hvis jeg skulle nevnt noe, de folkene som hadde så sensitiv kropp at de kjente stråling, men som ingen kunne bevise. Det tror ikke jeg helt på og fant litt teit.

Nevn noen avgjørende måter internett har endret dagliglivet vårt på?

Det har gjort oss mer alene på flere måter, man går ut mindre fordi det man skulle gjøre ute kan man nå gjøre fra maskinen sin, alt fra å kjøpe matvarer til å snakke med venner. Samtidig har det gjort oss mer sosiale i form av at ting tar mindre tid og at man ofte sitter og snakker med noen over nett. Det er også enklere å planlegge ting hyppigere over nettet enn å sende brev eller å måtte gå til noen for å gjøre det. Jeg mener internett har gjort jorda til et bedre sted, men vi må passe oss mot å ikke bli avhengige eller at det blir for mange ting man kan gjøre over nett, slik at man ikke trenger å gå ut lenger, noe som kunne vært skummelt for helsen og det sosiale. Jeg tror heldigvis det er lite som kan erstatte det å faktisk henge med venner, hytteturer og sport helt og holdent, noe jeg syntes er bra.

Oppgavehefte:

Hvor mange timer bruker du daglig på Internett?

Daglig bruker jeg kanskje opp mot 7-8 timer på internett. Det meste jeg gjør er jo i sammenheng med internett, men selvfølgelig en del uten internett også, man kan jo se på internett som et tillegg i mange situasjoner, som når jeg er med venner og forteller noe, kanskje jeg også søker det opp og viser dem noe. Ellers er jeg mye tilkoblet til sosiale medier, spill, musikk og nyheter.

Hvilke apper og sosiale medier bruker du daglig?

Hovedsakelig Snapchat og Facebook, men også Instagram og YouTube innimellom. Utover det er det ikke så mye, jeg prøver jo så smått å begrense meg.

Forsøk å finne ut hvor mange i Norge i dag som bruker Facebook og Snapchat daglig.

Det er visstnok 3 millioner over 18 år i Norge som har Facebook, ca. 300 000 mellom 13 og 18, 1 av 5 10-12 åringer og ca. 1 av 10 9-11 åringer, noe som sto at hadde en estimert sum av 3,7 millioner nordmenn, som utgjør i overkant av 70% av alle nordmenn, som ikke er så alt for mye, med tanke på at gjennomsnittsalderen er ca. 83 og om man da utelukker de under 9 år og store deler av de over 60-70, men selvfølgelig fortsatt en usunn stor andel. Kanskje ikke fordi det er såpass samlende og koblende. Daglig ligger dette tallet på ca 3 millioner brukere.

Snapchat er anslått til ca. 2,7 millioner, som altså tilsvarer over halve populasjonen. Her er det lettere å utelukke eldre folk igjen og det er kanskje mest populært blant barn, ungdommer og yngre voksne. Daglig ligger tallet på rundt 1,3 millioner, som er betraktelig mindre enn andelen som har Snapchat.

Kilder    http://www.ssb.no/

http://sosialkommunikasjon.no/brukertallene-i-sosiale-medier/

Forsøk å finne ut hvor mange i Norge som ikke bruker internett.

Det er om lag 98% av nordmenn under 67 år som bruker internett og om lag 1 av 5 som ikke har tilgang til internett fra 67-79 år. Overslaget på hvor mange nordmenn som ikke bruker internett er da på ca. 200 000 ifølge statistisk sentralbyrå.

Kilder    http://www.ssb.no/

Hvordan kan økningen i ensomhet som Ungdata undersøkelsen viser, skyldes den digitale måten vi kommuniserer på?

Det at vi blir mer og mer digitale minsker sjansene for å gå ut og sosialisere seg betraktelig, mye på grunn av potensielle mer underholdende tilbud på PC e.l som kan påvirke mennesker til å velge det en ensom fredagskveld med spill eller film istedenfor å gå ut og møte andre folk. Samtidig er det lettere å slenge seg på sammenkomster enn det er å bli med i gruppechatter, noe som kan skape utestenging.

Hvilke punkter kjennetegner kommunikasjon på sosiale medier?

Flere møtepunkter, store sosiale nettverk, kortere tidsintervaller og mange-til-mange situasjoner kjennetegner alle sosiale medier. Flere møtepunkter og kortere tidsintervaller er kanskje sentralt her, med at jeg kan bruke millisekunder på å planlegge noe med noen andre over medier, da i form av et konkret møtested eller i en Skype samtale andre møtesteder på nett. Det er dette som gjør det så genialt, men samtidig så skummelt i at det kan bli som en erstatning for virkeligheten, noe som selvfølgelig er langt unna en virkelighet nå, mener jeg.

Hva er forskjellen på vertikale og horisontale systemer?

Vertikale systemer handler om å fysisk være sammen med noen, enten det er venner, skolekamerater, familie eller idrettslag. En mer virkelighetsbasert sosialiseringsmetode som er udiskuterbart mer sunn en sin motsetning, da horisontale systemer, som er nettbaserte møtesteder, som Facebook, blogging, Tinder, Snapchat og Instagram. Disse er spesielle på den måten at man kan si at de sosiale normene er ferdigbestemt i det øyeblikket du registrerer deg, noe som kan hindre, hjelpe, forme og gjøre det enklere å uttrykke deg eller være en annen på en viss sosial media.
Kilder: Heftet

Hvordan kan teknologi brukes til å styrke kommunikasjon og sosial tilhørighet?

Kommunikasjon er enkelt og greit, fordi ting tar mye kortere tid og det er mye enklere å nå ut til folk, mens sosial tilhørighet kan være at man er en annen på nett, at man tørr å være mer utadvendt. Det er også enklere å inkludere folk på forskjellige måter over nett ved bare bruk av et knappeklikk.

Hvordan kan språklige og kulturelle minoriteter bruke sosiale nettverk?

Man kan for eksempel lage en Facebook gruppe der man snakker om ting de kanskje sliter med, møter innad i gruppen eller andre ting de trenger å snakke om og det blir enklere å holde styr på ting og å fremme sine meninger og kanskje kjempe for det de står for over nett, der det kanskje er lettere for dem å samle en større gjeng enn hvis de måtte ha gjort det ikke på sosiale medier.

Kartlegging av min hverdag:

Jeg pleier å stå opp rundt 07:35-07:45 for så å ha altfor dårlig tid til å bruke 5 min på å spise frokost, 5 min på å stelle meg og 5 min på å lage matpakke. Jeg må så gå hjemmefra kl 08:00 senest for å rekke toget som går 10 over. Da er jeg på skolen i perfekt tid. Så har jeg i gjennomsnitt 5-6 timer skole hver dag. Etter det drar jeg hjem og gjør lekser og innleveringer, hvis det er noen. Hvis ikke ser jeg på serier eller spiller med venner mens jeg snakker med dem over nett. Det hender vi møtes, men det når det er varmere i været. Middag spiser jeg også, selvsagt. Dette skjer ofte rundt 17 eller 18. Det hender også at jeg blir på skolen for enten å øve til en prøve med noen andre eller for å øve til revyen som jeg er med på. I alle helger fremover er revyen framtredende i form av hver lørdag og søndag frem til 8 mars. Jeg har også jobb, som jeg for det meste får vakter på, på lørdager. Jeg har desidert tatt meg vann over hodet med jobb, revy, skole, venner og fritid og er veldig spent på hvordan det her kommer til å gå. I helgene pleier jeg å være mye med venner, men har blitt hindret det i det siste pga revy. Jeg har måttet slutte på fotball, men tenker å begynne igjen etter revy, hvis mulig. Sikkert ikke…

Leave a Reply

